aku tidak pandai meluah rasa, tidak reti mengungkap bicara.

tapi berikan aku 1001 rencah, bisa ku teladani menjadi pengajaran hidup.

Saturday, November 24, 2012

Down Memory Lane (Part 1) : Hiking and Jungle Trekking

Assalamualaikum! 

Rasanya lama dah nak tulis pasal entry pengalaman hiking dan jungle trekking ni cuma bila memikirkan gambar2 banyak dalam simpanan laptop dulu, terus rasa  macam malaassss nak cari balik! haha 

Cari punya cari terjumlah sekeping dua..Jom teruskan! 

Pengalaman pertama untuk hiking adalah naik bukit menuju ke Rumah Api Tanjung Tuan, Casa Rachado. Waktu ni baru sudah SPM dan tengah tunggu keputusan nak keluar tup tup dapat pulak panggilan untuk PKTR (Program Kepimpinan Tun Razak) selama 2 minggu dekat KL dan Negeri Sembilan. Sebenarnya sebelum cuti tu dah dapat calling for interview untuk program ni, tak sangka berjaya move to next stage. (Serius interview takutt gilerr wehh susah!)

So dalam program ni kami berkesempatan la nak naik bukit ni, waktu tu aku dah macam ehh semput tak larat macam mana nak naik ni? Gunung Kinabalu pun aku tak tawan lagi, inikan bukit pulak? adoiiii. (Hiperbola padahal bukit ni takda la tinggi mana haha!)


Can you spot where am I? Yes? Good! No? Its ok mann ^.^

Ketinggian bukit ni dari aras laut dalam 500m - 700m dengan bilangan anak tangga 60+ untuk sampai ke rumah api tu. Bila nak turun kita akan lalu satu pantai dan pemandangan waktu tu sunset sampai Subhanallah cantik sungguhhh!

Petang tu sungguh penat! Tapi semua masih lagi bersemangat dan apa lagi BBQ laaa malam tu. Aiseh takda la pulak kami yang rajin nak sediakan, pihak hotel yang prepare dan waktu tu kami stay Casa Rachado Beach Resort sebelum teruskan next program dengan next pit stop! 

Untuk sesiapa yang sukakan pemandangan cantik sunset atau sunrise, saya cadangkan untuk naik ke bukit ni. Juga bagi amatur yang baru nak berjinak-jinak nak jadikan hiking sebagai hobi hujung minggu, pun boleh mantapkan stamina dengan naik bukit ni dulu. Mulakan dari bukit dulu nanti nak tawan Gunung Everest pun dah jadi kacangg je laaa! :D

Pengalaman kedua? Nantikan siri hiking and jungle trekking seterusnya! :)

No comments:

Post a Comment